(Mind traffic)terafikezehn

(Mind traffic)terafikezehn

ترافیک ذهن (Mind traffic)
(Mind traffic)terafikezehn

(Mind traffic)terafikezehn

ترافیک ذهن (Mind traffic)

دانلود مبانی نظری ذهن آگاهی

مبانی نظری ذهن آگاهی

پیشینه ومبانی نظری پژوهش ذهن آگاهی

دانلود مبانی نظری ذهن آگاهی

مبانی نظری وپیشینه تحقیق ذهن آگاهی
پیشینه ومبانی نظری پژوهش ذهن آگاهی
مبانی نظری ذهن آگاهی
مبانی نظری پژوهش ذهن آگاهی
پیشینه نظری پژوهش ذهن آگاهی
پژوهش ذهن آگاهی
 ذهن آگاهی
 ذهن
 آگاهی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 13

پیشینه ومبانی نظری پژوهش ذهن آگاهی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

بیر (2003) «ذهن آگاهی» را به‌عنوان مشاهده فاقد قضاوت نسبت به جریان در حال پیشرفت درونی و بیرونی محرک‌ها و بروز آن‌ها تعریف کرد. قضاوت نکردن، ذهن آگاهی را پرورش می‌نهد وقتی شما با وضعیت هیجانی یا فیزیکی سختی روبه ر و می‌شوید، قضاوت نکردن درباره تجربیات، بیشتر ازآنچه که می‌بینند و هستید و چیزی که باید باشید، آگاه می‌شوید. البته این از پذیرش تجربیات لذت‌آور و دردناک ناشی می‌شود. پذیرش این نیست که دوباره چیزهایی که ازنظر اخلاقی قابل‌قبول نیست را تصدیق کنیم، بلکه پذیرش در مورد رفتارها متفاوت است؛ به‌عبارت‌دیگر تغییر همسان پذیرش است اگرچه سریع‌تر اتفاق می‌افتد (جانگسمن و همکاران، 2000).

ذهن آگاهی نوعی آگاهی غیر قضاوتی از تجربۀ شخصی است و بدون آنکه قضاوتی در مورد آن صورت گیرد، لحظه‌به‌لحظه آشکار می‌شود. هرچند هدف اصلی ذهن آگاهی آرام‌سازی نیست، اما مشاهده رویدادهای منفی درونی بدون هیچ‌گونه قضاوتی درباره آن‌ها، یا برانگیختگی فیزیولوژی باعث بروز آرامش می‌شود.

ذهن آگاهی مشاهده محرکه‌ای درونی و بیرونی همان‌گونه که اتفاق می‌افتد بدون هیچ‌گونه قضاوت و پیش‌داوری است. ذهن آگاهی مهارتی است که به افراد اجازه می‌نهد که در زمان حال، حوادث را کمتر از آن میزان که ناراحت‌کننده‌اند، دریافت کنند. وقتی اشخاص نسبت به زمان حال آگاه می‌شوند دیگر توجه خود را روی گذشته یا آینده معطوف نمی‌کنند. بیشتر مشکلات روانی معمولاً با حوادثی که درگذشته روی‌داده یا در آینده اتفاق خواهد افتاد مربوط است. به‌عنوان‌مثال افرادی که افسرده‌اند درباره گذشته، اغلب احساس پشیمانی و گناه می‌کنند و کسانی که اضطراب دارند نگرانی از مشکلات آینده باعث ایجاد ترس و دل‌شوره در آن‌ها می‌شود.(کابات زین 2005، روبینز 2002، بائر 2003، بورکووک، 2002).

2-5-2 ذهن آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی 

ذهن آگاهی و حضور ذهن روشی است که مدت‌هاست برای کاستن و یا از بین بردن مشکلات زندگی و ناراحتی‌ها و پریشانی‌های روان‌شناختی به کار می‌رود. در دهه اخیر افزایشی ناگهانی در استفاده از مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی که مهارت‌های حضور ذهن را برای ارتقای سلامت و بهزیستی روان‌شناختی آموزش می‌نهد، دیده‌شده است و روزبه‌روز این رویکرد در حال گسترش است. مفهوم ذهن آگاهی از سنت‌های معنوی شرق سرچشمه گرفته است و به شکلی از کنترل توجه اشاره دارد که از طریق تمرین‌های فکری رشد می‌کند (بایر، 2003). تمرین‌های فکری از سنت‌های بودا نشأت‌گرفته و در بین متخصصان غربی بانام برنامه‌های بالینی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده می‌شوند (موور، 2003). مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی صلاحیت خود را در درمان مشکلات روان‌شناختی مختلف نشان داده‌اند (بایر، 2007). ذهن آگاهی با افزایش سطح هشیاری و پذیرش غیر قضاوتی افکار و هیجانات مرتبط با آن، نظم بخش هیجانی را گسترش می‌نهد. تجربه این واکنش‌های هیجانی اطلاعاتی را در مورد پاسخ‌های خودکار فیزیولوژیکی در اختیار فرد قرار می‌نهد که این اطلاعات، خود، می‌تواند راهنمای وی در برخورد با دیگران و ارائه پاسخ‌های رفتاری مؤثرتر باشد (کیرایوس، 2009).

2-5-3 آموزش ذهن آگاهی 

«ذهن آگاهی» بر اساس آموزش یکسری تکالیف به‌صورت هشیار و خودآگاه است. هر تمرین به‌طور هدفمند و آگاهانه می‌تواند ظرفیت و توانایی نظام پردازش اطلاعات را افزایش دهد. تمرین‌های ذهن آگاهی می‌تواند به‌عنوان یک نظام هشدار اولیه مانع شروع یک انفجار یا سیل قریب‌الوقوع شود. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن

آگاهی، نوید تازه‌ای در تبیین رویکرد درمان شناختی رفتاری است. آموزش ذهن آگاهی مستلزم یادگیری فراشناختی و راهبردهای رفتاری جدید برای متمرکز شدن روی توجه، جلوگیری از نشخوارهای فکری و گرایش به پاسخ‌های نگران‌کننده است؛ و همچنین باعث گسترش افکار جدید و کاهش هیجانات ناخوشایند می‌شود (کری جی، 2003).

 

2-7 پیشینه پژوهش 

2-7-1پژوهش‌های داخلی و خارجی 

- مرعشی و همکاران در سال (1391) در پژوهشی که تحت عنوان «تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان‌شناختی، اضطراب وجودی و هوش معنوی، در دانشجویان دانشکده نفت اهواز» انجام دادند، نتایج تحلیل واریانس‌های چند متغیری بیان‌گر افزایش معنی‌دار تمام مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی (شامل پذیرش خود، هدف و جهت‌گیری در زندگی، رشد شخصی، تسلط بر محیط، استقلال و خودمختاری و روابط مثبت با دیگران) و هوش معنوی و کاهش اضطراب وجودی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است.

- کیومرثی و ابوالقاسمی (1389) در پژوهش نشان دادند که هوش معنوی باکیفیت زندگی در نمونه‌ای از بیماران که دارای سندرم روده تحریک‌پذیر بودند رابطه مثبت و معناداری دارد.

- غلامی، پاشا و سودانی (1388) در پژوهش خود که باهدف بررسی اثربخشی معنا درمانی به شیوه گروهی برافزایش امید به زندگی و سلامت عمومی بیماران دختر نوجوان تالاسمی ماژور شهر اهواز انجام دادند. از بین 110 نفر بیمار 46 نفر که پایین‌ترین نمره در آزمون سلامت عمومی و پایین‌ترین نمره در آزمون امید به زندگی میلر را به دست آوردند را به‌صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری گروه آزمایش و گواه جایگزین کردند؛ که گروه آزمایشی طی 10 جلسه یک‌ساعته فنون معنا درمانی آموزش داده شد که بعد از یک ماه آزمون پیگیری انجام داده شد که نشان داد آموزش معنا درمانی باعث افزایش امید به زندگی و سلامت عمومی بیماران تالاسمی‌شده است.

 


d

دانلود مبانی نظری ذهن آگاهی

دانلود ادبیات نظری تحقیق و اهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی

ادبیات نظری تحقیق و اهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی

ادبیات نظری تحقیق واهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی 29صفحه قالب ورد قابل ویرایش

دانلود ادبیات نظری تحقیق و اهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی

ادبیات نظری تحقیق و اهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 54 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

توضیحات:

 

ادببات نظری  تحقیق واهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی
29صفحه قالب ورد قابل ویرایش

ادبیات نظری  تحقیق واهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی

29صفحه قالب ورد قابل ویرایش

 

بخشی ازمتن:

بهداشت و سلامت روانی از نیازهای اجتماعی است؛ چراکه عملکرد مطلوب هر جامعه‌ای مستلزم داشتن افرادی است که از نظر سلامت و بهداشت روانی در وضعیت مطلوبی باشند.(موحد ابطحی، 1387). بررسی پیشینه¬ی نظری و پژوهشی مربوط به سلامت روان نشان می‌دهد که سالیان طولانی رویکردی آسیب شناختی یا منفی به مطالعه¬ی آن وجود داشته است؛ به این معنی که سلامت روان، معادل نبود بیماری و مشکلات روانی تعریف شده است. از حدود دهه¬ی شصت میلادی با ظهور دیدگاه¬های جدیدی که به جای درمان مشکلات روانی بر پیشگیری آن¬ها تأکید می¬کردند، مدل‌های سلامت روانی با تأکید بر رویکرد روان شناسی مثبت‌گرا بر ابعاد روانی مثبت، مانند توانایی‌های انسان، رشد شخصی، بهزیستی و ارتقای خوب بودن متمرکز شدند(رایان و دسی،  2001).  

.............

تاریخچه بهزیستی ذهنی

کیفیت زندگی مطلوب، همواره آرزوی بشر بوده و هست. در ابتدا رفاه و طول عمر بیشتر، معنی کیفیت زندگی بهتر را داشت. اما امروزه کیفیت زندگی در نقطه مقابل کمیت، قرار گرفته و با توجه به ابعاد گسترده سلامتی، تعریف می‌شود و منظور از آن سال‌هایی از عمر است که همراه با رضایت، شادمانی و لذت بخشی باشد. کیفیت زندگی مفهومی پویا و گسترده‌تر از سلامتی است. بر طبق مدل سلامتی، کیفیت زندگی مطلوب باید چند بعد فیزیکی، عاطفی- روانی، اجتماعی، معنوی

....................

اهمیت بهزیستی ذهنی

اهمیت پرداختن به بهزیستی و سلامت روان در مطالعات گوناگون نشان داده شده است. بدین گونه که افراد راضی و خشنود، هیجانات مثبت بیشتری را تجربه می کنند و از رویدادهای پیرامون خود ارزیابی‌های مثبت‌تری دارند(اویستر و همکاران،  2000) احساس مهار و کنترل بالاتری دارند و میزان پیشرفت تحصیلی و رضایت از زندگی بیشتری را تجربه می‌کند (ونسا و همکاران،  2000). نظام ایمنی

فهرست برخی ازمطالب:

 

بهزیستی ذهنی                                                                   

تاریخچه بهزیستی ذهنی

اهمیت بهزیستی ذهنی

رضایت از زندگی

مؤلفه‌‌های ‌بهزیستی ذهنی

و... .

 

دانلود ادبیات نظری تحقیق و اهمیت مولفه های بهزیستی ذهنی

منابع دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری ذهن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری ذهن

تئوری ذهن اصطلاحی است که به توانایی پیش بینی و شرح دادن رفتار با رجوع به حالات ذهنی اشاره دارد این اصطلاح به بدنه منسجم دانش در مورد ذهن انسان که افراد به طور عادی آن را کسب می¬کنند و برای پیش بینی و شرح دادن رفتار خودشان و دیگران از آن استفاده می¬کنند، گفته می¬شود

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری ذهن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری ذهن
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
تئوری ذهن
مبانی نظری
پیشینه تحقیق تئوری ذهن
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 161 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق  تئوری ذهن

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 44

انسانها گروهی زندگی می­کنند و با هم تعامل دارند. ویژگی اصلی رفتار اجتماعی انسان که باعث تمایز او از سایر حیوانات می­گردد، تعامل و ارتباط او با دیگرانسانها است. ظاهراَ این ویژگی نیازمند آن است که فرد بداند دیگران چگونه فکر می­کنند و دارای چه احساسی هستند چنین ظرفیتی «تئوری ذهن» نامیده می­شود (پریماک و وودروف، 1978).

توانایی نسبت دادن حالتهای ذهنی یعنی نیات، احساسات، خواسته­ها و باورها به خود و دیگران و درک این که حالات ذهنی دیگران می­تواند متفاوت از حالات ذهنی خود فرد باشد اصطلاحاً تئوری ذهن نامیده می­شود(خانجانی و هداوند خانی، 1388). همچنین تئوری ذهن را به عنوان توانش فرد در اسناد حالتهای ذهنی به خود و دیگران و پیش بینی رفتارها بر مبنای حالتهای ذهنی تعریف می­کنند (مشهدی، 1382).

لزلی[1](1988)، تئوری ذهن را به عنوان قدرت ذهن انسان برای تصور کردن حالتهای ذهنی خودش و دیگران تعریف می­کند.

بارون کوهن[2] (2000)، تئوری ذهن را توانایی استنباط حالتهای ذهنی مانند مقاصد، خاطرات، باورها، و استفاده از آن برای درک و پیش بینی رفتار خود و دیگران می­داند. به اعتقاد وی تئوری ذهن منظومه­ای از انواع حالات ذهنی است که در ارتباط متقابل با یکدیگر است.

شافر[3](2000)، تئوری ذهن را وجه تمایز خود عمومی[4] و خود خصوصی[5] می­داند که دلالت بر کسب تئوری ذهن دارد. درک اینکه مردم حالتهای ذهنی از قبیل باورها، امیال، و مقاصدی دارند که اغلب هدایت کننده رفتار آنها است.

استینگتون[6] (به نقل از سنمان[7]، 2002) تئوری ذهن را درک تعامل اجتماعی به وسیله اسناد باورها، امیال، قصدها و هیجانها به خود و دیگران به منظور تبیین و پیش­ بینی رفتار تعریف می­کند.

در رویکرد جدید، اسناد افکار و احساسات به دیگران، قابلیتی است که به آن تئوری ذهن می­گویند. پژوهش­ها نشان داده­اند که استدلال در مورد امیال و عقاید از سنین پیش دبستانی شروع می­شود و برای وجود این توانایی انتزاعی توجیهات مختلفی وجود دارد. به عقیده بعضی، انسانها دانشمندان کوچک هستند که عقاید و احساسات را از طریق آزمون و مشاهده کشف می­کنند (لزلی، فریدمن و جرمن[8]،2004).

اکتساب تئوری ذهن بر بازشناسی مقوله­های مختلف ذهن، از جمله رؤیاها، تخیل و باورها و نیز داشتن یک چهارچوب علی- تبیینی برای به حساب آوردن اعمال افراد دیگر دلالت دارد؛ یعنی، تبیین اینکه چرا شخصی رفتاری را انجام می­دهد (بورکلند[9]، 2000).

حالتهای ذهنی در برگیرنده دامنه وسیعی از قصدها، امیدواری­ها، ترسها، انتظارها، امیال، تصورها و مانند آن است که سه مورد از این حالتها در چگونگی تعبیر و تفسیر و پیش بینی رفتار افراد اصلی هستند. این سه مورد عبارت­اند از: میل(که مشخص کننده اهداف فرد است)، باور(که بر اساس آن ما آنچه را که یک فرد حالت درستی از جهان می­داند، پیش بینی می­کنیم) و وانمود(چرا که مردم همیشه آنگونه که هستند، عمل نمی­کنند) (مشهدی، 1382).

 مبانی نظری تئوری ذهن

از نظر تاریخی سه جریان اصلی پژوهشی در زمینه رشد دانش کودکان درباره ذهن وجود دارد (فلاول و میلر، 1998). اولین جریان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به پژوهشهای پیاژه برمی­گردد. پیاژه معتقد بود در کودکان رشد شناخت، بصورت در خودمیان بینی شروع می­شود. کودکان در ابتدا می­دانند


[1]. Leslie

[2]. Baron-Cohen

[3]. Shaffer

[4]. public self

[5]. private self

[6]. Astington

[7]. Senman

[8]. Leslie, Friedman & German

[9]. Bjorklund

 

فهرست مطالب

 شناخت اجتماعی

تئوری ذهن

تعریف تئوری ذهن

 مبانی نظری تئوری ذهن

 رویکرد تحولی پیرامون تبیین تحول و رشد تئوری ذهن

رویکردنظریه نظریه

نظریه پودمانی(مدولار)

 رویکرد شبیه سازی

 رویکرد پیمانه­ای

 حالت­های ذهنی

  بازنمایی و فرابازنمایی

  تکالیف تئوری ذهن

 عوامل مؤثر در تئوری ذهن کودکان

 ارتباط تئوری ذهن با سایر توانایی­ها

رابطه تئوری ذهن و هوش هیجانی          

منابع

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری ذهن

دانلود مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی

مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی

مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی

دانلود مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی

مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی
مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی
مبانی نظری کم توان ذهنی
مبانی نظری آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی
مبانی نظری
عقب ماندگی ذهنی
کم توان ذهنی
آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

عقب ماندگی ذهنی
تاریخچه¬ی کم توانی ذهنی                                                 
 تعاریف کم توانی ذهنی
طبقه بندی کم توانی ذهنی
 کم توانان ذهنی آموزش پذیر
کم توانان ذهنی تربیت پذیر
کم توانان ذهنی حمایت پذیر
 طبقه بندی براساس دیدگاه انجمن روانپزشکی آمریکا
 طبقه بندی بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی
علل کم توانی ذهنی
 خصوصیات تکاملی کم توانی ذهنی خفیف
جدول خصوصیات تکاملی افراد کم توان ذهنی خفیف
مهارت های اجتماعی
 عوامل انتخاب مهارت های اجتماعی
آموزش مهارت های اجتماعی به کم توانان ذهنی
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی




خلاصه ای از کار:
تاریخچه¬ی کم توانی ذهنی                                                 
در مورد تاریخچه ی کم توانی ذهنی باید گفت این پدیده قدمتی همپای تاریخ بشر دارد.  چه ،از همان آغاز پیدایش انسان، عوارضی از قبیل اشکالات ژنتیک، اختلالات دوره جنینی، اشکالات زایمان، بیماری کم توانان ذهنی نیز شواهد علمی زیادی در دسترس نیست.چیزی که تا حدی مشخص است
..............
تعاریف کم توانی ذهنی
 تاکنون در هیچ یک از کتاب هایی که در مورد کم توانی ذهنی نوشته شده است، تعریف جامع و کاملی که مورد تایید همه یا اکثریت متخصصین فن باشد، ذکر نشده است و این مسئله بیشتر به خاطر پیچیدگی ماهیت کم توانی ذهنی است. نمی توان کم توانی ذهنی را به عنوان پدیده ای مطلق تعریف کرد، بلکه بایستی آن را به عنوان پدیده ای چند وجهی که وجوه مختلف آن به فیزیولوژی، روان شناسی، پزشکی، تعلیم و تربیت و جامعه شناسی محدود می گردد، مورد بررسی قرار داد.ذیلا سعی خواهد شد چند تعریف از کم توانی ذهنی که بیستر متداول بوده و تایید گروه بیشتری را به همراه دارد، ذکر گردد (داورمنش، 1385).
...........
طبقه بندی کم توانی ذهنی
اگرچه روش ها با بنیادهای ذهنی گوناگونی برای طبقه بندی کم توانی ذهنی وجود دارد، مثلا بر اساس درجه یا میزان کم توانی ذهنی چون : خفیف، متوسط، شدید و عمیق و یا بر اساس بنیاد استقلال و کفایت شغلی که در آینده احراز خواهند کرد، به دسته بندی ای مانند : نیمه وابسته و وابسته و .... طبقه بندی حاضر در برگیرنده مفاهیم و معانی آموزشی می باشد :
 کم توانان ذهنی آموزش پذیر
این دسته افرادی (مطابق با کودک کم توان خفیف) هستند که به دلیل زیر، هنجار رشد ذهنی اش
.............
کم توانان ذهنی تربیت پذیر
این افراد (مطابق با کودک کم توان با میزان کم توانی متوسط) دارای مشکلاتی در زمینه های زیر است:
...............
کم توانان ذهنی حمایت پذیر
اکثر کودکان کم توان ذهنی حمایت پذیر (مطابق با کم توانی ذهنی شدید و عمیق) معلولیت های
..........
طبقه بندی براساس دیدگاه انجمن روانپزشکی آمریکا
چهارمین نسخه تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (2000) کم توانی ذهنی را به چهار طبقه زیر تقسیم کرده است :
............
طبقه بندی بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی
دهمین ویراست طبقه بندی آماری بین المللی بیماری ها و مسائل بهداشتی وابسته (1993) به نقل از انجمن کم توانی ذهنی آمریکا (2002) کم توانی ذهنی را به چهار طبقه تقسیم کرده است :
...........
علل کم توانی ذهنی
عوامل وعلل مختلفی می توانند موجب کم توانی ذهنی گردند و این پدیده تحت تاثیر مکانیسم های پیچیده ای بروز می نماید. اما تشخیص دقیق علت یا علل وقوع این عارضه در فردی خاص به آسانی مقدور نیست و مستلزم انجام بررسی های پیچیده و دقیق کلینیکی است.با این همه می توان شایع ترین علل و عوامل کم توانی ذهنی را به طور کلی به گونه زیر عنوان بندی کرده و مورد بررسی قرار داد :
عوامل ژنتیک
بارز شدن معیوب
...........
خصوصیات تکاملی کم توانی ذهنی خفیف
افراد مبتلا به MR  خفیف دیرتر شروع به تکلم می کنند و حتی تاخیر تکلم نسبت به تاخیر تکامل حرکتی شایع ترین علامت زودرس است که بایستی به آن توجه نمود و در تشخیص افتراقی تاخیر تکلم همیشه بایستی به MR را نیز در نظر گرفت (ساجدی،1380).
.............
مهارت های اجتماعی
اصطلاح مهارت های اجتماعی  توسط روان شناس اجتماعی اهل بریتانیا به نام میشل آرگیل (1975) مطرح گردیده است.او
..............
آموزش مهارت های اجتماعی به کم توانان ذهنی
کودکان کم توان ذهنی، اغلب درگیر اعمال نادرست و ناپسند اجتماعی می شوند و رفتارهایی نظیر ادا و اطوار در آوردن، زدن سر به جایی،اعمال توام با خشونت،گوشه گیری و .... را از خود بروز می دهند (نظری نژاد، 1385).
.............
فهرست منابع

عقب ماندگی ذهنی

تاریخچه­ی کم توانی ذهنی                                                 

 تعاریف کم توانی ذهنی

طبقه بندی کم توانی ذهنی

 کم توانان ذهنی آموزش پذیر

کم توانان ذهنی تربیت پذیر

کم توانان ذهنی حمایت پذیر

 طبقه بندی براساس دیدگاه انجمن روانپزشکی آمریکا

 طبقه بندی بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی

علل کم توانی ذهنی

 خصوصیات تکاملی کم توانی ذهنی خفیف

جدول خصوصیات تکاملی افراد کم توان ذهنی خفیف

مهارت های اجتماعی

 عوامل انتخاب مهارت های اجتماعی

آموزش مهارت های اجتماعی به کم توانان ذهنی

فهرست منابع

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

خلاصه ای از کار:

تاریخچه­ی کم توانی ذهنی                                                 

در مورد تاریخچه ی کم توانی ذهنی باید گفت این پدیده قدمتی همپای تاریخ بشر دارد.  چه ،از همان آغاز پیدایش انسان، عوارضی از قبیل اشکالات ژنتیک، اختلالات دوره جنینی، اشکالات زایمان، بیماری کم توانان ذهنی نیز شواهد علمی زیادی در دسترس نیست.چیزی که تا حدی مشخص است

..............

تعاریف کم توانی ذهنی

 تاکنون در هیچ یک از کتاب هایی که در مورد کم توانی ذهنی نوشته شده است، تعریف جامع و کاملی که مورد تایید همه یا اکثریت متخصصین فن باشد، ذکر نشده است و این مسئله بیشتر به خاطر پیچیدگی ماهیت کم توانی ذهنی است. نمی توان کم توانی ذهنی را به عنوان پدیده ای مطلق تعریف کرد، بلکه بایستی آن را به عنوان پدیده ای چند وجهی که وجوه مختلف آن به فیزیولوژی، روان شناسی، پزشکی، تعلیم و تربیت و جامعه شناسی محدود می گردد، مورد بررسی قرار داد.ذیلا سعی خواهد شد چند تعریف از کم توانی ذهنی که بیستر متداول بوده و تایید گروه بیشتری را به همراه دارد، ذکر گردد (داورمنش، 1385).

...........

طبقه بندی کم توانی ذهنی

اگرچه روش ها با بنیادهای ذهنی گوناگونی برای طبقه بندی کم توانی ذهنی وجود دارد، مثلا بر اساس درجه یا میزان کم توانی ذهنی چون : خفیف، متوسط، شدید و عمیق و یا بر اساس بنیاد استقلال و کفایت شغلی که در آینده احراز خواهند کرد، به دسته بندی ای مانند : نیمه وابسته و وابسته و .... طبقه بندی حاضر در برگیرنده مفاهیم و معانی آموزشی می باشد :

 کم توانان ذهنی آموزش پذیر

این دسته افرادی (مطابق با کودک کم توان خفیف) هستند که به دلیل زیر، هنجار رشد ذهنی اش

.............

کم توانان ذهنی تربیت پذیر

این افراد (مطابق با کودک کم توان با میزان کم توانی متوسط) دارای مشکلاتی در زمینه های زیر است:

...............

کم توانان ذهنی حمایت پذیر

اکثر کودکان کم توان ذهنی حمایت پذیر (مطابق با کم توانی ذهنی شدید و عمیق) معلولیت های

..........

طبقه بندی براساس دیدگاه انجمن روانپزشکی آمریکا

چهارمین نسخه تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (2000) کم توانی ذهنی را به چهار طبقه زیر تقسیم کرده است :

............

طبقه بندی بر اساس دیدگاه سازمان بهداشت جهانی

دهمین ویراست طبقه بندی آماری بین المللی بیماری ها و مسائل بهداشتی وابسته (1993) به نقل از انجمن کم توانی ذهنی آمریکا (2002) کم توانی ذهنی را به چهار طبقه تقسیم کرده است :

...........

علل کم توانی ذهنی

عوامل وعلل مختلفی می توانند موجب کم توانی ذهنی گردند و این پدیده تحت تاثیر مکانیسم های پیچیده ای بروز می نماید. اما تشخیص دقیق علت یا علل وقوع این عارضه در فردی خاص به آسانی مقدور نیست و مستلزم انجام بررسی های پیچیده و دقیق کلینیکی است.با این همه می توان شایع ترین علل و عوامل کم توانی ذهنی را به طور کلی به گونه زیر عنوان بندی کرده و مورد بررسی قرار داد :

عوامل ژنتیک

بارز شدن معیوب

...........

خصوصیات تکاملی کم توانی ذهنی خفیف

افراد مبتلا به MR [1]خفیف دیرتر شروع به تکلم می کنند و حتی تاخیر تکلم نسبت به تاخیر تکامل حرکتی شایع ترین علامت زودرس است که بایستی به آن توجه نمود و در تشخیص افتراقی تاخیر تکلم همیشه بایستی به MR را نیز در نظر گرفت (ساجدی،1380).

.............

مهارت های اجتماعی

اصطلاح مهارت های اجتماعی[2] توسط روان شناس اجتماعی اهل بریتانیا به نام میشل آرگیل (1975) مطرح گردیده است.او

..............

آموزش مهارت های اجتماعی به کم توانان ذهنی

کودکان کم توان ذهنی، اغلب درگیر اعمال نادرست و ناپسند اجتماعی می شوند و رفتارهایی نظیر ادا و اطوار در آوردن، زدن سر به جایی،اعمال توام با خشونت،گوشه گیری و .... را از خود بروز می دهند (نظری نژاد، 1385).

.............

فهرست منابع

 



1.Mental retardition

.Social Skills1

دانلود مبانی نظری عقب ماندگی ذهنی، کم توان ذهنی، آموزش مهارت اجتماعی به کم توان ذهنی

دانلود پکیج آموزش ذهن آگاهی

دانلود پکیج آموزش ذهن آگاهی

دانلود پکیج آموزش ذهن آگاهی

دانلود دانلود پکیج آموزش ذهن آگاهی

دانلود پکیج ذهن آگاهی
آموزش ذهن آگاهی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 11
مشخصات « پکیج آموزش ذهن آگاهی »

تعداد جلسات آموزشی: 8 جلسه

تعداد صفحه (B lotus 14): 11 صفحه

 

عناوین هر جلسه: اسکن بدن(6 روز در هفته، 45 دقیقه در روز)./

تمرین تنفس(10 دقیقه در روز)./

تمرین متناسب اسکن بدن و یوگا (یک در میان و حتی الامکان 45 دقیقه در روز، 6 روز در هفته)/

تمرین تفکر با تنفس در وضعیت نشسته برای 15 تا 20 دقیقه در روز./

نشستن وتمرکز روی تنفس، نشستن 30 تا 45 دقیقه ای در روز متناوبا با یوگا، استفاده از تنفس به عنوان عملی برای کنترل توجه./

توجه به احساسات جسمانی، صداها، افکار و احساسات و موارد دیگر ، شروع مراقبه پیاده روی 45 دقیقه تمرین در روز(استفاده ترکیبی از تکنیک های نشستن، یوگا واسکن بدن)، اگر از نوارها استفاده می کردید سعی کنید از این هفته از آن ها استفاده نکنید./

به غقب برگردید و از نوارها استفاده کنید. /

حداقل 2 بار در این هفته اسکن بدن انجام دهید. به نشستن و یوگا ادامه دهید.

توضیحات:

جلسه اول:

معرفی مبانی نظری ذهن آگاهی، مفهوم سازی و لزوم استفاده از آموزش ذهن آگاهی، همچنین در خصوص ارتباط بین شدت علائم بیماری قلبی با استرس و ناراحتی های روحی- روانی مربوط به آن توضیحاتی ارائه شد. سپس تمرین اسکن بدن و تمرین تنفس آموزش داده شد. در جلسه اول اسکن بدن به نحوی که کابات زین توصیه کرده است انجام گرفت، به مراجعان توصیه شد این کار را خواه دوست داشته باشند یا دوست نداشته باشند به مدت 45 دقیقه هر روز تمرین کنند و سعی کنند آن را در بهترین وقت روز انجام دهند. علاوه بر آن تمرین تنفس را برای 10 دقیقه انجام دهند.


دانلود دانلود پکیج آموزش ذهن آگاهی